روش تحقیق

روش تحقیق

اینجانب فاطمه جعفرنیادانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت امورفرهنگی دانشگاه آزاداسلامی -واحدعلوم تحقیقات میباشم هدف از ایجاد این وبلاگ آشنایی روش تحقیق میباشد(امیدوارم مطالب ارائه شده مفید باشد)
روش تحقیق

روش تحقیق

اینجانب فاطمه جعفرنیادانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت امورفرهنگی دانشگاه آزاداسلامی -واحدعلوم تحقیقات میباشم هدف از ایجاد این وبلاگ آشنایی روش تحقیق میباشد(امیدوارم مطالب ارائه شده مفید باشد)

معرفت علمی :



برای درک هر فعالیت پیچیده لازم است زبان و رویکرد افرادی را که به پی

گیری آن موضوع می پردازند یاد بگیریم . این کار یعنی درک علم و پژوهش علمی .   

ما چون می خواهیم مسئله ای را حل کنیم حداقل به طور نسبی باید زبان علمی و رویکر د علمی مناسب در رابطه با حل مسدله را بدانیم یکی از مسائل جالب استفاده و کاربرد و اژه های معمولی توسط دانشمندان میباشد البته شیوه ای خاص بههیمن دلیل ما بیاد زبان دانشمند علموم اجتماعی ر ا بلد باشیم وثقتی که او از متغفیر مستقل یا وابسته حرف می زند یا از اعمال روشهای تصادفی به آزمودنی ها سخن می گوید ما باید کاملا آنها را درک کنیم و بدانیم منظور آنها چیست  ؟ هر چند شیوه و تفکر دانشمندان نسبت به مسائل متفاوت است و خوشجال خواهیم شد که اگر مردم عادی نیز همانند دانشمندان به حل مسئله اقدام کنند .

تفاوت علم و عقل سلیم :

دیدگاه یک کاربرد طرح واژه های مفهومی و ساختارهای ذهنی و نظری کاملا متفاوتند یک فرد معمولی از نظریه ها و مفاهیم به شیوه ای بی اساس و سطحی استفاده می کند او غالبا بیانهای تخیلی پدیده های طبیعی را بدون تامل می پذیرد .

دیدگاه دو دانشمندان نظریه ها و فرضیه های خود را بطور نظام یافته و تجربی آزمانیش می کنند . افراد معمولی نیز فرضیه های خود را می آزمایند ولی آنها این کارا به به شیوه انتخابی انجام می دهند . آنها فرضیه هایی را می پذیرند که با شواهد و ذهنیات آنها همسانی داشته باشد . دانشمندان می دانند که این تمایل به انتخاب یک پدیده روانشناختی است و در پژوهش های خود سعی می کنند از این تمایل دوری کنند . آنها می گویند روابط را باید یا بصورت میدانی یا در آزمایشگاه آزمود .

دیدگاه سوم تفاوت مربوط به منبع کمترل می باشد . کمترل در پژوهش علمی معانی مختلغی دارد فعلا به این معنی بپذیرید که دانشمندان سعی می کنند به نفع نظام یافته ای متغیرهایی را که علتهای احتمالی پدیده های ما هستند از متغیرهای مفروض جداکنند و آنها را حذف کنند افراد معمولی این کار را نمی کنند انان تمایل دارند . گفته هایی را بپذیرند که با پیش برداشت ها و پیش ذهنیات و سوء گیری هایشان منطبق باشد .

دیدگاه چهارم دانشمند روباط بین پدیده ها را بطور مداوم زیر نظر می گیرد و روابط را آگاهانه و بطور نظام یافته دنبال می کند پرداخت یک فرد معمولی به روابط سطحی ، غیر نظام یافته و کنترل نشده است . مثلا یک فرد عامی وقوع اتقاقتی 2 پدیده را می گیرد و بدون فکر و تامل آنها را بعنوان علت و معلول به هم ربط می دهد .

دیدگاه پنجم تبیین پدیده هاست دانشمند بیانهای متافیزیکی یا فراطبیعی را کنار می گذارد ولی مردم یا افراد عامی آنها را می پذیرند دانشمند چون آنها را نمی توان آزمود به آنها نی مپردازد و لی افراد عادی با ذهنیات خود آنها را مورد پذیرش قرار می دهند .

بطور خلاصه علم به چیزهایی توجه دارد که عموم می توانند مورد مشاهده و آزمون قرار دهند اگر گذاره ها یا پرسش ها به چنین مشاهداتی دلالت دنداشته باشند پرسشهای علمی نیستند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.