-
مفهوم کارآفرینی
دوشنبه 7 بهمن 1392 17:19
کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایدههای نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت میورزد . این امر توام با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه میشود. بنابراین «کارآفرینان» عوامل تغییر...
-
نکته هایی درموردتکنیک های بهبودحافظه
دوشنبه 7 بهمن 1392 17:17
این مقاله برگرفته از مرکز خدمات دانش آموزی LWTC است و حاوی نکته هایی در مورد تکنیک های بهبود حافظه به شرح زیر است . یادگیری و حافظه نقش خواب و رژیم غذایی رابطه خواب و مغز اصول و مبانی حافظه بهبود حافظه اهمیت مرور و بازخوانی یادگیری و حافظه در روانشناسی شناختی، حافظه معمولاً به سه سیستم ذخیره سازی تقسیم می شود: حسی،...
-
مردم نگاری چیست؟
چهارشنبه 2 بهمن 1392 17:28
از نظر لغوی روش مردم نگاری یعنی, توضیح و معرفی یک قبیله یا قوم، ولی از نظر روشی, یعنی روش تحقیق عملی و مطالعة زمینه ای, و مجموعة روش های گردآوری اطلاعات جهت توصیف یک فعالیت خاص اجتماعی و یا نوع زندگی دسته ای از افراد جامعه می باشد. مردم نگاری یا "اتنوگرافی به مجموعه روش های گردآوری که امروزه هم مطرح اند, گفته می...
-
تفاوت بین مردم شناسی ومردم نگاری
چهارشنبه 2 بهمن 1392 17:21
در ادبیات انسانشناسی در حال حاضر اصطلاح مردمشناسی( بطور ثابت و روشن) برای اشاره به مطالعات توصیفی در جوامع انسانی به کار برده میشود. این جوامع T معمولاً به جوامع "ابتدایی" موسوماند که از نظر توسعه اقتصادی و سیاسی در یک سطح بالنسبه ساده قرار دارند. مردمنگاری اصطلاحی است که از اواسط قرن نوزدهم در...
-
[ بدون عنوان ]
چهارشنبه 2 بهمن 1392 17:10
زندگینامه: عبدالله گیویان (1339-) ارتباطات > ارتباطات - همشهریآنلاین: دکتر عبدالله گیویان در سال 1339 در تهران به دنیا آمد تحصیلات: • اخذ دیپلم ریاضی-فیزیک از دبیرستان ادیب – تهران - سال 1357 • پذیرش و اشتغال به تحصیل در دانشگاه پهلوی شیراز در رشته فیزیک -شیراز- سال 1357 • انتقال به دانشگاه تهران و اشتغال به تحصیل...
-
پدیدارشناختی
چهارشنبه 2 بهمن 1392 17:06
یک پدیده، واقعیت یا حادثه ای عینی است. پدیده ممکن است یک شی یا یک جنبه از یک شی باشد ( گل رز یا عطر گل رز). موضوعی که در این تعریف حایز اهمیت است، واقعیت عینی و قابل مشاهده است که ما آن را از طریق یکی از حواس خود درک می کنیم. یک پدیده چیزی نیست که ما تصور کرده یا در ذهنمان مجسم کنیم، هر چند مشاهده، خود با تفکر همراه...
-
نوشته های شهید چمران "آمریکا"
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:51
این متن را سال 87 نوشته ام؛ برای نشریه (تحول) مجمع جوانان شهید چمران در همایش (مثل چمران) . فکر می کنم برای تحلیل نشانه شناختی مناسب باشم. یک بند، این همه حرف؟ ! متن زیر یک بند از هزاران دست نوشته دکتر چمران بوده که در اول سپتامبر 1961 در آمریکا به رشته تحریر در آمده و حاوی نکات جالبی است که به آن می پردازیم. ای خدا،...
-
تحلیل نشانه شناختی از تابلوی "صداقت آمریکایی"
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:45
. تحلیل نشانه شناختی تابلوهای صداقت آمریکایی: - این تابلوها در روزهایی که مهمترین اخبارش مربوط به مذاکرات ایران و گروه 5+1 است روی بسیاری از پلهای عابر پیاده نصب گردیدند. مذاکرات ایران و 5+1 در واقع مذاکرات ایران و آمریکاست چرا که عمده تلاشها در جهت تحریم ایران توسط به رهبری آمریکا صورت می گرفت. دکتر روحانی نیز در...
-
نشانه شناسی
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:37
مقدمه: علم نشانه شناسی (1) علمی است که اگر چه نیاز به شکل گیریاش بیش از یک قرن احساس میشد، اما تا دهه 60 قرن بیستم که همزمان با ظهور پست مدرنیسم و تفکرات پساساختارگرا بود، امکان ظهور و شکل گیری را به صورت جدی نیافت. نشانهشناسی علم مطالعه نشانهها و به بیان دیگر علمی است که به مطالعه سیستماتیک تمامی فاکتورهایی که در...
-
خلاصه کتاب " پژوهش فرهنگی مردم نگاری درجوامع پیچیده"
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:31
خلاصه فصل اول:تجربه فرهنگی مردم نگاری به معنای توصیف فرهنگی خاص است . بهترین راه کسب مهارت مردم نگاری، تحقیق میدانی است.این عمل باعث افزایش درک افراد و افزایش توانایی آنها در برقراری ارتباط می شود . مراحل تجربه فرهنگی (توصیف در تحقیق میدانی 1) کسب ابزارهای مفهومی : درک مفهوم فرهنگ و آموختن برخی از روشهای تحقیق میدان...
-
خلاصه ای از فصل سوم-کتاب لیندلف
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:24
بخش سوم طراحی پژوهش/برنامه ریزی ماجراهای مربوط به دانش پژوهان و این که چگونه موضوع پژوهش خود را پیدا می کنند ،می تواند موضوع قصه پردازی های شفاهی باشد اما می بینیم که به ندرت از این ماجراها صحبت می شود. برپایه دیدگاهی سنتی و متعارف،پژوهش در (مکانی پاک و روشن) اغاز می شودواین مکان دنیایی است فراهم آمده از نظریه ها و...
-
خلاصه ای از فصل چهارم -کتاب لیندلف
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:23
یخش چهارم طراحی پژوهش/آغاز به کار در این فصل مطالب بحث فصل سوم را ادامه داده و با شناساییراه های برقراری ارتباط با عرصه پژوهش و استفاده از روش های اکتشافی برای شناخت جنبه های مختلف آن می پردازیم. این فرایند پرسشهای تازه ای پیش روی ما می نهد: محل اجرای پژوهش کجاست؟ برای دسترسی به آن با چه کسانی باید تماس گرفت؟ چگونه...
-
خلاصه ای از فصل پنجم -کتاب لیندلف
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:21
بیگانه ها از طریق ارتباط برقرار کردن – پرسیدن ، بیان برداشت ها ، رابطه برقرارکردن ، و امثال آن – می آموزند. به این ترتیب، پژوهشگران کیفی ، - که بیگانه های حرفه ای اند- از کنش های نمادین اشباع می شوند. و همین پدیده ها ، موضوع پژوهش ، ابزارهای مطالعه آن موضوع ، و ابزارهای بیان دانش دیریاب درباره دیگران را تشکیل می دهند....
-
خلاصه ای از فصل ششم -کتاب لیندلف
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:17
خلاصه فصل 6 کتاب لیندلف پرسیدن ، گوش کردن و گفتن در این فصل به اهمیت گفتار شفاهی،پرداخته شده است.سوال کردنو گوش دادن به دیگران ، این امکان را فراهم می سازد که ما بفهمیم آنان چه باوری دارند.این فرآیند پرسیدن و گوش دادن ، همان کهن الگوی مصاحبه است .مصاحبه به معنای لغوی آن به معنای بسط یک دیدگاه درباره چیزی و در میان...
-
استادگیویان
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:13
-
تعریف پاراگراف
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:11
پاراگراف چیست؟ یک پاراگراف مجموعه ای از چند جمله است که یک مفهوم اصلی را شرح می دهند. به طور معمول این مفهوم اصلی در «جمله ی موضوع » بیان می شود که اغلب نخستین جمله ی پاراگراف است و اندکی با تورفتگی نوشته می شود. دیگر جمله های پاراگراف، باید به شرح و گسترش جمله ی موضوع کمک کنند و به آن ها «جمله های پشتیبان» می گویند....
-
نشانه شناسی (تابلوی عصرعاشورای ) اثر استادفرشچیان
چهارشنبه 2 بهمن 1392 16:06
تابلوی عصر عاشورا تابلوی عصر عاشورا جزء آن دسته از تابلوهایی به شمار می رود که موضوعی تاریخی در آن به نمایش در آمده این اثر یکی از معروفترین آثار استاد فرشچیان است که در سال 1355 به تصویر کشیده شده .. ظهر عاشورا لحظه ای است که سیدالشهدا را سر می برند و لحظه ای بعد عزا و سوگواری توسط زنان اهل بیت آغاز میشود. در این...
-
جامعه مورد مطالعه
دوشنبه 22 مهر 1392 01:08
مقدمه : در این درس شما با جامعه مورد مطالعه در تحقیق خود آشنا می شوید . جامعه مورد مطالعه جامعه مورد مطالعه ، جمعیتی است که مطالعه بر روی آن انجام می شود . لزوما“ این جامعه انسانها نیستند بلکه می تواند پدیده ها ، اشیا و موجودات زنده باشند.................. جامعه مورد مطالعه(نمونه گیری) مناسب ترین جامعه برای بررسی آن...
-
مقیاس اندازه گیری (مقیاس متغیر)
دوشنبه 22 مهر 1392 01:07
مقدمه : در این درس شما با نحوه تعیین مقیاس اندازه گیری در تحقیق خود آشنا می شوید . اهداف درس: · تعریف مقیاس اندازه گیری و انواع مقیاس ها · خصوصیات یک مقیاس اندازه گیری خوب · سوالات مهم در کجا مطرح می شوند؟................. · ویژگی ها و نحوه بیان سوالات مهم چگونه است؟ یکی از ویژگیهای متغیر قابلیت اندازه گیری آن است ....
-
تعریف مفاهیم و متغیرها
دوشنبه 22 مهر 1392 01:07
مقدمه در این درس شما با نحوه تعریف متغیر ها و مفاهیم در تحقیق خود آشنا می شوید . اهداف درس · چرا تعریف مفاهیم و متغیر ها مهم است؟ · تعریف شرح و عملی مفاهیم ومتغیرها چگونه انجام می شوند؟ · تعریف متغیر و انواع آن.................. مفهوم و متغیر دو عنصر هستند که در اغلب تحقیقات حضوری تام و تمام دارند. در تحقیق به روش...
-
فرضیه یا سوالات مهم
دوشنبه 22 مهر 1392 01:07
مقدمه در این قسمت توضیحاتی پیرامون ضرورت داشتن فرضیه و ویژگی های آن و نیز نحوه ارائه سوالات مهم در تحقیق ارائه می گردد . اهداف درس شما دریابان این قسمت باید قادر باشید: · تعریف فرضیه ، انواع آن وخصوصیات یک فرضیه خوب را بیان کنید. · توضیح دهید فرضیه هاچگونه روابط بین متغیرها رابیان می کنند؟ · با ذکر مثال بیان کنید...
-
اهداف تحقیق
دوشنبه 22 مهر 1392 01:06
مقدمه در این قسمت شما با نحوه تدوین و ارائه اهداف تحقیق خود آشنا می شوید. اهداف درس شما درپایان این قسمت باید قادر باشید: · تعریف هدف و تقسیم بندی انواع آن را بیان کنید. · فواید و خصوصیات اهداف رامشخص نمائید. · نحوه بیان اهداف را شرح دهید. · برای موضوع تحقیق انتخابی خود هدف اصلی و اهداف جزئی را بنویسید...................
-
بیان مسئله تحقیق
دوشنبه 22 مهر 1392 01:05
مقدمه دراین قسمت شما با نحوه بیان و یا توین مسئله تحقیق آشنا می شوید.وظیفه محقق در این قسمت ارائه مطالبی است تا بدان وسیله گروه آموزشی ویا پژوهشی تصمیم گیرنده جهت پذیرش موضوع تحقیق را متقاعد سازد که موضوع انتخاب شده از اهمیت و کفایت لازم برای انجام تحقیق برخورداراست. اهداف درس شما درپایان این قسمت باید قادر باشید :...
-
مرور بررسی های قبلی
دوشنبه 22 مهر 1392 01:05
مقدمه در این قسمت توضیحاتی پیرامون ضرورت بررسی مطالعات قبلی و نحوه انجام آن درهنگام تهیه طرح تحقیق تحقیق ارائه می گردد . اهداف درس........... شما درپایان این قسمت باید قادر باشید : · دلایل اهمیت مرور بر بررسی های قبلی چیست؟ · چگونه بررسی های قبلی را مرور کنیم؟ · نحوه بیان مرور بر بررسی های قبلی چگونه است؟ برای کسب...
-
چگونگی و نحوه انتخاب موضوع
دوشنبه 22 مهر 1392 01:04
شما درپایان این قسمت باید قادر باشید : · منابع انتخاب موضوع را بشناسید . · شرایط لازم برای انتخاب موضوع را بیان نمائید . · در هنگام ارائه موضوع تحقیق ویژگی های یک عنوان خوب را رعایت کنید ............... . در قسمت مقدمه گفتیم آغاز یک تحقیق با احساس وجود یک مشکل همراه است. در این مرحله آن احساس باید به صورت یک "...
-
[ بدون عنوان ]
یکشنبه 21 مهر 1392 16:49
اهداف تحقیق تعریف هدف و تقسیم بندی انواع آن را بیان کنید. فواید و خصوصیات اهداف رامشخص نمائید................ نحوه بیان اهداف را شرح دهید. برای موضوع تحقیق انتخابی خود هدف اصلی و اهداف جزئی را بنویسید. فرضیه یا سوالات مهم تعریف فرضیه ، انواع آن و حصوصیات یک فرضیه خوب فرضیه هاچگونه روابط بین متغیرها رابیان می کنند؟...
-
بیان مسئله تحقیق
یکشنبه 21 مهر 1392 16:48
چرا بیان مسئله تحقیق مهم است. دربیان مسئله تحقیق چه موضوعاتی باید مطرح شوند؟ نحوه نوشتن " بیان مسئله تحقیق " جگونه است.؟
-
تعیین موضوع تحقیق
یکشنبه 21 مهر 1392 16:45
هدف از انتخاب موضوع چیست؟ منابع برای انتخاب موضوع کدامند؟ شرایط لازم برای انتخاب موضوع چیست؟ ویژگی های یک عنوان خوب کدامند؟
-
دیدگاهها علم – عقل سلیم ( به صورت تیتروار یا خلاصه )
یکشنبه 21 مهر 1392 16:44
1- فرد عالمی از نظ ریه ها به صورت سطحی استفاده می کند 2- دانشمند مسائل فراطبیعی یا متافیزیکی را کنار می گذارد 3- دانشمند علتهای احتمالی را از علتهای مفروض جدا کرده و فقط مفروضها را می آزماید 4- فرد عامی فرضیه ها را به صورت انتخابی می پذیرد 5- دانشمند پدیده ها را به طور مدام زیر نظر می گیرد
-
معرفت علمی :
یکشنبه 21 مهر 1392 16:44
برای درک هر فعالیت پیچیده لازم است زبان و رویکرد افرادی را که به پی گیری آن موضوع می پردازند یاد بگیریم . این کار یعنی درک علم و پژوهش علمی . ما چون می خواهیم مسئله ای را حل کنیم حداقل به طور نسبی باید زبان علمی و رویکر د علمی مناسب در رابطه با حل مسدله را بدانیم یکی از مسائل جالب استفاده و کاربرد و اژه های معمولی...